شیخ قربانعلی دستجردی

شیخ قربانعلی دستجردی

توسعه وترویج معارف اهل بیت علیهم السّلام
شیخ قربانعلی دستجردی

شیخ قربانعلی دستجردی

توسعه وترویج معارف اهل بیت علیهم السّلام

دفاع از ولایت، بزرگ‌ترین رسالت حضرت زینب کبری(س)




حضرت زینب(س) تحت تعلیم ۶معصوم صلوات ا... علیهم بودند

 حضرت زینب(س) در میان اهل بیت(ع) از جایگاه والا و منحصر به فردی برخوردار هستند، : حضرت زینب(س) این توفیق را یافته بودند که از محضر ۶معصوم (ع) بهره ببرند و تحت تعلیم و آموزش این بزرگواران باشند؛ پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) معصومانی هستند که حضرت زینب(س) از محضرشان بهره بردند که از این نظر در میان اهل بیت علیهم السلام، جایگاه حضرت زینب(س) منحصر به فرد است.

درس آموزی از مادر

دفاع از ولایت را بزرگ ترین درسی  می توان عنوان کرد که حضرت زینب(س) از مادر بزرگوارشان آموختند. نخستین مربی و پرورش دهنده ایشان، حضرت فاطمه(س) هستند که یکی از بزرگ ترین درس هایی که آن حضرت(س) از مادرشان آموختند، دفاع و تبعیت از ولایت بود. ولایت مداری تا پایان زندگی از ویژگی های برجسته حضرت فاطمه(س) بود که دخترشان حضرت زینب(س) نیز این ویژگی را از مادر به ارث بردند. حضرت زینب(س) از نزدیک شاهد بودند که چگونه مادرشان در راه دفاع از ولی زمان خود یعنی امیرالمومنین(ع) تا پای جان ایستادند. لذا وقتی امام حسین(ع) به عنوان امام عصر حضرت زینب(س) در خطر قرار گرفتند و یزید آن حضرت را بین پذیرش بیعت یا شهادت مخیر کرد و امام(ع) راه ایستادگی در برابر یزید را انتخاب کردند، حضرت زینب(س) با تمام وجود برای دفاع از امام عصر خویش به عرصه آمدند و تا آخرین لحظه در کنار امام(ع) ایستادگی کردند و آن حضرت را تنها نگذاشتند.

دفاع از مقام ولایت واجب عینی است:

این نقل بدون سند رایج شده است که حضرت زینب(س) هنگام ازدواج با عبدا... بن جعفر، در عقد شرط کردند که هر گاه برادرم حضرت حسین بن علی(ع)قصد سفر داشتند، من نیز همراه ایشان خواهم بود. لذا به این دلیل عبدا... جعفر شوهر حضرت زینب(س) موافقت کرد که در حرکت تاریخ ساز امام حسین(ع) در کربلا آن حضرت همراه ایشان باشند. حال آن که این مطلب به لحاظ تاریخی سندیتی ندارد و معنا هم ندارد زیرا دفاع از مقام ولایت و امام زمان(ع) که در خطر است، وظیفه همه مسلمانان اعم از زن و مرد است و در واجب عینی اذن شوهر شرط نیست.

سفارش های امام حسین(ع) خطاب به حضرت زینب(س)

با بیان این که حضرت زینب(س) رسالت دفاع از امام زمان خویش را بر عهده گرفتند،  پذیرش این رسالت از سوی آن حضرت، باعث دلگرمی امام حسین(ع) بود و درک شرایط توسط ایشان باعث شد که حضرت سیدالشهدا(ع) با تمام وجود وارد عرصه کربلا شوند. حضور حضرت زینب(س) باعث دلگرمی برای امام حسین(ع) بود اگر چه بانوان دیگری نیز در کربلا و در کنار امام حسین(ع) حضور داشتند و همراه ایشان بودند ولی خطاب های امام حسین(ع) و سفارش های ایشان همواره به حضرت زینب(س) است. این امر نشان می دهد که ایشان از چهره های برجسته حاضر در کاروان کربلا بوده اند.

نقش آفرینی در روز عاشورا

نقش حضرت زینب(س) در روز عاشورا بی بدیل بود. حضرت زینب(س) شاهد همه مصائب و دشواری هایی بودند که در واقعه عاشورا پیش آمد. نقل شده است، وقتی حضرت علی اکبر(ع) به شهادت رسیدند برای این که مقام ولایت که داغ دیده بودند بیشتر از آن متاثر نباشند، حضرت زینب(س) خود را بر پیکر مطهر حضرت علی اکبر(ع) انداختند و چنان آه و ناله و نوحه سر دادند که امام حسین(ع) توجهش از فرزند شهید به سوی خواهر بی تاب معطوف شد و از بار سنگین مصیبت ایشان کاسته شد. در تاریخ نقل شده است هر گاه مصیبتی به امام حسین(ع) می رسید و عزیزی از یاران و خاندان ایشان به شهادت می رسید، حضرت زینب(س) سریع از خیمه خارج می شدند، خود را به امام(ع) می رساندند تا تحمل مصیبت برای آن حضرت آسان تر شود.

پس از امام حسین(ع) ادای تکلیف حضرت زینب(س) همچنان ادامه یافت

با شهادت امام حسین(ع) تکلیفی که حضرت زینب(س) در دفاع از امام زمان خود بر عهده داشتند، همچنان ادامه یافت، با آغاز امامت امام سجاد(ع)، ولایت مداری حضرت زینب(س) همچنان تداوم یافت. بعد از واقعه عاشورا، سپاهیان دشمن وحشیانه خیمه ها را به آتش کشیدند و اگر حضرت زینب(س) حضور نداشتند این احتمال وجود داشت که حضرت امام زین العابدین(ع) به شهادت برسند. در واقع ایشان با سپر قرار دادن خود مانع از این شدند که جان حضرت سجاد(ع) به خطر بیفتد. این وضعیت در کوفه و در مجلس عبیدا... بن زیاد باز هم تکرار شد وایشان نگذاشتند که هیچ خطری متوجه امام عصرشان شود.  با توجه به سخنانی که از حضرت زینب(س) پس از واقعه عاشورا رسیده است، من اعتقاد دارم که ایشان چون می دیدند جان امام سجاد(ع) در خطر است و ایشان نمی توانند به طور رسمی و علنی اجرای مسئولیت های مربوط به مقام امامت را آغاز کنند، به طور موقت به نیابت از امام سجاد(ع) وظیفه دفاع از حریم ولایت را بر عهده می گیرند. لذا پس از شهادت امام حسین(ع) تا مجلس یزید که با سخنرانی حضرت زینب(س) اوضاع کاملا دگرگون می شود (تا جایی که یزید زبان به لعن عبیدا... می گشاید و می گوید من راضی نبودم با حسین بن علی(ع) این گونه رفتار شود)، حضرت زینب(س) در مقابل یزید و اطرافیانش می ایستند، به ویژه ایشان در آن مجلس سراسر خوف و ارعابی که عبیدا... برپا کرده بود، چنان می ایستند و با سخنانشان عبیدا... را تحقیر می کنند که او تصمیم می گیرد آن حضرت را به شهادت برساند که عمروبن حریث نفر دوم حکومت عبیدا...، ممانعت می کند چون او می دانست اگر این اتفاق بیفتد، دستگاه حکومت سرنگون خواهد شد. در واقع حضرت زینب(س) شرایط را مهیا کردند تا جو مساعد شود. به عنوان نمونه در مجلس شام، امام سجاد(ع) خطبه کوبنده ای ایراد کردند و همه متوجه شدند که آن حضرت جانشین امام حسین(ع) و امام جامعه اسلامی هستند.


زمان رحلت حضرت زینب(س)  یک سال و نیم پس از واقعه کربلا و بنا بر نقل مشهور در نیمه رجب سال ۶۲ هجری قمری حضرت زینب(س)، بر اثر تالمات ناشی از واقعه کربلا به نوعی به شهادت رسیدند.


من معتقدم حضرت زینب(س) شهیده پس از واقعه کربلا هستند.