خبرگزاری فارس: آیتالله
وحید خراسانی در شعری به بیان اوصاف و ویژگیهای شخصیتی حضرت زهرا(س)
پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در سروده این مرجع تقلید آمده است:
اى
بلند اختر که ناموس خداى اکبرى***عقلِ کل را دخترى و علمِ کل را همسرى
زینت
عرش خدا پرورده دامان توست***یازده خورشید چرخ معرفت را مادرى
آن که
بُد منت وجودش بر تمام ما سوى***گشت ممنون عطاى حق که دادش کوثرى
تاج
فرق عالم و آدم بود ختم رسل***بر سر آن سرور کون و مکان تو افسرى
از
گلستان تو یک گُل خامس آل عباست***اى که در آغوش خود خون خدا مىپرورى
مقتداى
حضرت عیسى بود فرزند تو***آن چه در وصف تو گویم باز از آن برترى
در
قیامت اولین و آخرین سرها به زیر***تا تو با جاه و جلال حق، زمحشر بگذرى
بر
بساط قرب بگذارد قدم چون مصطفى***تو بر او هستى مقدم ، گرچه او را دخترى
کهنه
پیراهن چو بر سر افکنى در روز حشر***غرقه در خون خدا برپا نمایى محشرى
با
چه ذنبى کشته شد مؤوده آل رسول***بود آیا اینچنین، أجرِ چنان پیغمبرى
قدر
تو مجهول و مخفى قبر تو تا روز حشر***جز خدا در حق تو کس را نشاید داورى
*
* *
شمع جمع آل طه بضعه خیر الورى***دختر شمس الضحا و همسر
بدر الدّجى
آفتاب برج عصمت گوهر درج شرف***لیلة القدر وجود و سرّ و
ناموس خدا
آن
که بنشاندش به جاى خود امام الانبیاء***وان که بُد آمینِ او شرط دعاى
مصطفى
مبدأ جسمش بُد از اثمار اشجار بهشت***منتهاى روح پاک او
حریم
کبریا
ز آدم و عیسى نبودش کفو و مانندى به دهر***شد در اوصاف
کمال او
هم تراز مرتضى
در مدیحش عقل شد حیران و سرگردان چو دید***هست
مدّاحش
خدا، وصف مقامش هل أتى
پا ورم کرد از نماز و دست و بازو از
جهاد***سینه
او شد سپر در راه حق روز بلا
رفت از دار فنا بشکسته دل آزرده
تن***آن
که بُد آزردنش ایذاء ختم الانبیاء
گفت حیدر در غروب آفتاب عمر
او***تار
شد دنیا و روشن شد به تو دار بقاء
* * *
دختر خیر الورى و
همسر فخر بشر***علم مخزون، غیب مکنون در ضمیرش مستتَر
لیلة
القدر، نزول
کل قرآن مبین***مطلع الفجر ظهور منجى دنیا و دین
آسمان یازده
خورشید
تابان وجود***روشن از نور جمالش عالم غیب و شهود
شمع جمع اهل
بیت و نور
چشم مصطفى***مهجه قلبى که آن دل بود قلب ماسوى
آیه تطهیر وصف
عصمت
کبراى او***هل أتى تفسیرى از دنیا و از عقباى او
تا قیامت شد
به او
روشن چراغ عقل و دین***منتشر از او به دنیا نسل خیر المرسلین
اندر
آن
روزى که وا نفسا بگویند انبیا***شیعتى گویان بیاید او به درگاه خدا
مصحف
او لوح محفوظ قضاء است و قدر***در حدیث لوحِ او برنامه اثنى عشر
علم
ما کان و یکون ثبت است اندر دفترش***نى سلونى گفته در عالم کسى جز همسرش
اوست
مشکاة دو مصباحى که شد عرش برین***زینت از آن دو، چراغ راه رب العالمین
میوه
باغ وجودش حلم و جود مجتبى است***حاصل آن عمر کوتاهش شهید کربلا است
زینب
آن اسطوره صبر و شجاعت دخترش***گوى سبقت برده در اسلام و ایمان مادرش
دامنش
جان جهان و یک جهان جان پرورید***وه چه جانى که خداوند جهان او را خرید
خون
بهاى خون او شد ذات قدّوس خدا***گشت کشتى نجات خلق و مصباح الهدى
منقطع
شد وحى بعد از رحلت خیر الأنام***لیک جبریل امین بنمود در کویش مقام
بود
امین وحى دائم در صعود و در نزول***تا گذارد مرحمى بر قلب مجروح بتول
دل
شکسته بود و از هجر پدر بیمار بود***پشت و پهلو هم شکسته از در و دیوار
بود
تسلیت مىداد او را ذات پاک ذو الجلال***تا بکاهد زان غم و
آن رنج و
آن درد و ملال
عطر و بوى و رنگ و روى و خُلق و خَلق عقل
کل***ساطع و
لامع بُد از آن بضعه ختم رسل
زین سبب روح القدس شد در حریم او
مقیم***تا در آن آئینه بیند صاحب خُلق عظیم
زین قفس چون مرغ
روحش رو به
رضوان پر کشید***رفت جبریل امین و از مدینه دل برید
مرتضى آن
قطب عالم
لنگر دنیا و دین***عرش علم و روح ایمان و امیرالمؤمنین
آنکه
در تسلیم و
صبرش عقل شد مبهوت و مات***کرد در فقدان این همسر تمناى ممات
بود
زهرا
رکن آن رکن زمین و آسمان***رفت و ویران شد سر و سامان آن شاه جهان
*
* *
صورتى کو خَلق و خُلق عقل کل را مىنمود***گشت پنهان
نیمه شب در
خاک غم، امّا کبود
ماهتاب آسمان عصمت و عفّت گرفت***کس نداند
جز على
آخر چه بگذشت و چه بود
* * *
دیده
عالم ندیده زهرهاى مانند
زهرا***دخترى مادر نزاده کو شود اُمّ ابیها
شد خدا راضى به
آنچه فاطمه
راضى به آن شد***متفق شد در رضا و در غضب با حق تعالى
شهادت حضرت زهرا (س) بر پیروان واقعی آن
حضرت تسلیت
وتعزیت باد
1418
سال
پیش در چنین روزی، 13 جمادی الاول سال 11
هجری قمری ، بنابر روایتی حضرت
فاطمه (س) دخت گرامی حضرت محمد (ص) و همسر مولای متقیان علی (ع) به
ملکوت اعلی پیوستند . ... |
امروز
ناله های علی با بغض حسن و حسین (ع) و گریه های زینب و ام کلثوم (س) در
کـوچه های مدینه می پیچد و دل های عرشیان و فرشیان را آکنده از غم غربت می
کند.
امشب پیکری
در خاک مستور می
شود که شیعیان و ارادتمندان در حسرت زیـارت آرامگاهش می سوزند و می گدازند
و بی قرار و بی تاب دعای فرج زمزمه می کنند تا خلف صالح ، حجت حق (عج) با
ظهور خویش آرامگاه غریبانه مادرش را آشکار سازد.
در اواخر
عمر کوتاه حضرت
فاطمه (س) ،جامعه به سبب ظلم و ستم خلفا بسیار آشفته بود و آن بانوی
بزرگوار رنجیده و آزرده خاطر بودند ؛از این رو وصیت کردند که پس از فوت
؛ایشان را شبانه به آغوش خاک بسپارند و مزارشان از دید دشمنان پنهان بماند.
حضرت علی
هم طبق وصیت فاطمه
زهرا(س) به اتفاق امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و همچنین با حضور عقیل
؛عمار؛سلمان؛ مقداد وابوذر بر پیکر پاک حضرت فاطمه(س) نماز گزاردند و سپس
آن وجود مطهر را به خاک سپردند.
زائران
ایرانی در مدینه
منوره و مکه مکرمه با برپایی مجالس عزاداری و مرثیه سرایی در هتل های محل
اقامت خود، یاد و خاطره بزرگ بانوی جهان را پاس داشتند.
بـارگاه
مطهر امام هشتم (ع)
و حضرت فاطمه معصومه (س) دیشب میزبان دلسوختگانی است که بـرای عـرض تسلیت
مشرف می شوند و فرج حضرت ولی عصر (عج) را از مولای خویش طلب کنند.
ارادتمندان
خاندان عصمت و
طهارت (ع) در سایر شهرها هم باحضور در محافل عزاداری ، در غم شهادت بانوی
بزرگ اسلام اشک ماتم می ریزند.
سردر مساجد
، تکایا ، اماکن
و مغازه های سیاهپوش شده است و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم
السلام بانصب پارچه نوشته هایی درخیابانها و معابر سالروز شهادت حضرت
فاطمه زهرا (س) را تسلیت گفته اند .
مرثیه
سرایی حاج
منصور نورایی - مدینه منوره
مرثیه
سرایی حاج
داود اسماعیلی - مدینه منوره
مرثیه
سرایی حاج
مهدی سماواتی - مدینه منوره
مرثیه
سرایی حاج
علی فراهانی - مدینه منوره
مرثیه
سرایی حاج
صادق آهنگران - مدینه منوره
مرثیه
سرایی
موسوی سجاسی - مدینه منوره
مرثیه
سرایی سید
جعفر ماه رخسار - مدینه منوره |
گفتار حضرت آیت الله جوادی آملی در باره
حضرت فاطمه
(س)
|
وجوه همتایی قرآن و اهل بیت (ع)
به قلم
علامه جوادی آملی منتشر خواهد شد.مدیر پژوهشهای علمی و فرهنگی موسسه اسراء
از انتشار کتاب «همتایی قرآن و اهلبیت(ع)» که دیدگاه آیتالله العظمی
جوادی آملی را درباره وجوه همتایی این دو ثقل توضیح میدهد، خبر داد. ... |
حجتالاسلام سیدمحمود صادقی، مدیر
پژوهشهای علمی و فرهنگی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء، در گفتگویی با اشاره
به انتشار کتاب «همتایی قرآن و اهلبیت(ع)»، در تبیین مفهوم این همتایی
اظهار کرد: راز و رمز جاودانگی دین، در همتایی قرآن و اهلبیت(ع) و کفو
یکدیگر بودن این دو در همه مراتب وجود نهفته است؛ یعنی همانگونه که قرآن
از مرتبه «لدن» نازل شد و تا سطح طبیعت پایین آمد، اهلبیت(ع) نیز همه این
مراتب را از «قاب قوسین» یا «ادنی» آغاز شده و تا درجه طبیعت هبوط کردهاند
و در تمامی مراحل و مراتب میانی با هم برابری دارند. وی افزود: از آنجا که هر دوی این
ثقل گرانبها از ناحیه الهی
صادر شدهاند، آهنگ و قصدی واحد داشته، در همه مراتب وجودی نیز آهنگی یکسان
و یکنواخت دارند. معنای همتایی یا حتی هماهنگی این نیست که هر یک مستقل از
یکدیگر پیامی دارند که با هم یکسان است، بلکه به این معناست که اساسا یکی
بدون دیگری پیامی نداشته و ساکت است؛ به بیان دیگر رجوع به یکی بدون دیگری،
موجب گمراهی است و هدایت تنها و تنها زمانی امکانپذیر است که هم به قرآن و
هم به عترت و هم در همتایی و هماهنگی این دو توجه و دقت شود. حجتالاسلام صادقی با بیان اینکه
امروزه توجه نکردن به
همتایی و همسویی این دو ثقل عظیم الهی جامعه اسلامی را در حیرت و گمراهی
فروبرده، تصریح کرد: ممکن است عدهای به قرآن یا گروهی به اهلبیت (ع) رجوع
کنند یا حتی به هر دو به صورت مجموع توجه کرده باشند، اما از همگرایی و
همآوایی این دو که با بیان شریف نبوی (ص) کاملا روشن شده است، غافل باشند.
این
شاگرد آیتالله جوادی آملی افزود: تبیین
همتایی این دو وزنه وزین الهی و هماهنگی این دو حقیقت ربوبی که میراث
ماندگار رسول اکرم (ص) و نیز راز بقای دین و رمز جاودانگی هدایت و سعادت
مجتمع انسانی است، با بیان رسا و قلم شیوای حکیم فرزانه آیتالله جوادی
آملی، در آثار مختلف به گویش یا نگارش در آمدهاست. وی خاطرنشان کرد: کتاب «همتایی قرآن
و اهل بیت (ع)» گفتهها
و نوشتههای این حکیم فرزانه است که از آثار گونهگون ایشان گرد آمده و با
چینشی نو، تنظیم و نگارش یافته است. این کتاب در سه بخش قرآن، اهل بیت
(ع) و همتایی قرآن و اهل بیت (ع)، نخست بهصورتی جداگانه، به شناخت و
ویژگیهای قرآن و اهل بیت (ع) توجه میکند و در نهایت در بخش پایانی وجوه
همتایی و همآوایی قرآن و اهل بیت (ع) را برمیشمارد. مدیر پژوهشهای علمی و فرهنگی مؤسسه
فرهنگی - تحقیقاتی اسراء
در تبیین موضوعات بخش اول کتاب با عنوان «قرآن»، اظهار کرد: این بخش از سه
فصل قوام یافته است؛ در فصل یکم «شناخت قرآن»، به مساله چیستی آخرین
برنامه الهی برای هدایت بشر پرداخته است. در این بخش کتاب با استمداد از
اثر گرانسنگ قرآن در قرآن جلد نخست از مجموعه عظیم تفسیر موضوعی قرآن کریم،
کلام الهی (قرآن) را محور شناخت قرار داده و با موضوعاتی چون نور بودن
قرآن، تبیان بودن قرآن، کلام الهی و تکلم الهی به تبیین ابعاد مختلف وجودی
این کلام مقدس پرداخته است. وی با بیان
اینکه بخش دوم، مباحث مطرح درباره نزول قرآن را جستجو میکند، گفت: فصل
دوم این بخش، با طرح سه مساله مبدأ نزول قرآن، چگونگی نزول قرآن و هدف نزول
قرآن. فصل سوم بخش نخست نیز ویژگیهای قرآن نام دارد که به سه ویژگی و
خصیصه مهم قرآن؛ یعنی معجزه بودن، جاودانگی و تحریفناپذیری میپردازد. حجتالاسلام صادقی خاطرنشان کرد: در
این فصل، نخست به صورتی
موجز و گویا به تعریف معجزه پرداخته میشود، سپس معجزه بودن قرآن و ابعاد
آن بررسی میشود. این فصل همچنین با طرح مساله تحریف ناپذیری قرآن، دلایل
عقلی و نقلی پیراستگی قرآن از آسیب تحریف را بیان میکند. مدیر پژوهشهای
علمی و فرهنگی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء با بیان اینکه بخش دوم با
عنوان «اهلبیت(ع)»، در دو فصل نگاشته شده است، تصریح کرد: فصل نخست این
بخش، همچون بخش یکم به مساله شناخت اهل بیت (ع) پرداخته است و با تمسک به
مباحث تفسیری درباره آیه تطهیر، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی اهل بیت (ع)
در آیه توجه کرده و سپس با به دست دادن ملاکها و معیارها در شناخت، به
معرفی مصادیق اهل بیت (ع) در آیه پرداخته، شیوههای تبلیغی پیامبر اکرم (ص)
را برای معرفی اهل بیت (ع) و نیز انحصار آن در خمسه طیبه (ع) و امامان
معصوم (ع) را بیان میکند. حجتالاسلام صادقی
بیان کرد: فصل دوم این بخش که ویژگیهای اهل بیت (ع) نام دارد به چهار
ویژگی و خصیصه بارز اهل بیت (ع)؛ یعنی عصمت، ولایت، علم و مجاری شناخت خدا
میپردازد. شایان توجه اینکه این چهار ویژگی نیز با توجه به آیات کلام
الهی بررسی شدهاست. وی با بیان اینکه
بیتالغزل این کتاب بخش پایانی آن با عنوان «وجوه همتایی و همآوایی قرآن و
اهل بیت (ع)» است، گفت: این بخش، با پنج عنوان قرآن و عترت، تفسیر صراط
مستقیم، پیوند قرآن و اهل بیت (ع)، اهل بیت (ع) بیانگر معارف قرآن، تعامل
متقابل اهل بیت(ع) و قرآن و وجوه هماهنگی قرآن و اهل بیت(ع)» مباحث بسیار
ارزشمندی را در این رابطه در اختیار علاقهمندان قرار میدهد. حجتالاسلام صادقی با بیان اینکه
در بحث «اهل بیت بیانگر
معارف قرآن» به مساله ایمان شهودی اهلبیت(ع) به معارف قرآن کریم پرداخته
شده است، تصریح کرد: بیاغراق میتوان این نظریه حکیم فرزانه آیتالله
جوادی آملی را که نخستین بار در کتاب «حیات عارفانه امام علی علیه السلام»
مطرح شد، نظریهای بیبدیل و حقیقتی انکار ناپذیر دانست که تنها از قلم و
بیان چنین حکیمی تراوش میکند. وی افزود:
در بحث «وجوه هماهنگی قرآن و اهل بیت(ع)» مباحثی چون جامعیت عینی و علمی،
هماهنگی درونی قرآن و اهل بیت(ع)، مبارزهطلبی قرآن و عترت، جاودانگی قرآن
و اهل بیت(ع)، برتری قرآن و اهل بیت(ع) بر پیامبران و کتب دیگر، همتایی
در محکم و متشابه، جهانی بودن قرآن و اهل بیت(ع)، ولایت قرآن و اهل
بیت(ع) و حیاتبخشی مطرح شده است. مدیر
پژوهشهای علمی و فرهنگی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء با بیان اینکه در
بخش همتایی قرآن و اهل بیت(ع) مباحث کمنظیری در اختیار تشنگان معارف دینی
قرار گرفته است، اظهار کرد: در پایان نیز چکیده مباحث کتاب در سه صفحه به
همراه فهارس کتاب قرار گرفته است. امید است که انتشار این اثر، در جهت
روشنتر ساختن مواضع اصیل دین به کار آید و جامعه جوان کشور را با ابعاد
عمیقتر و تازهتر دین آشنا ساز |