شیخ قربانعلی دستجردی طلبه حوزه علمیه مشهد اهل دیار فضل بن شاذان وامامزاده محروق وعطار ساکن مشهد امام رضا(علیه السلام) متولد سال1350دارای چهار گل از گلهای بهشت:(محمد.علی.مهدی،حسین)
ادامه...
سئوال 34: طرح جامع امامت و رهبرى ، چگونه در روز غدیر مطرح شد؟ برخى فکر مى کنند که در روز غدیر تنها ولایت امام على (ع ) مطرح و
مردم تنها با آن حضرت بیعت کردند، آنگاه از امامت دیگر امامت دیگر امامان
معصوم (ع ) دچار غفلت شده اند. بلکه در روز غدیر طرح جامع امامت پس از
رسول خدا(ص ) تا ظهور و ولایت حضرت مهدى (عج ) و دوران پس از ظهور و شهادت
، و دوران رجعت تا قیامت ، مطرح بود. که امامان و جانشینان پیامبران
گذشته فاصله میان وفات پیامبرى را تا بعثت پیامبر بعدى پر کرده و رهبرى
مردم را بر عهده داشتند تا انسانها در هیچ شرایطى بدون رهبر نباشند و زمین
از حجت خدا خالى نباشد.
امامان معصوم شیعه (ع ) نیز فاصله زمانى ، از وفات پیامبر اسلام (ص ) تا
قیامت و بر پائى آخرت ، را پر کرده ، رهبرى امت اسلامى را را بر عهده
دارند. سئوال 35: پیامبر اسلام (ص ) از اجتماع بزرگ آن روز چه درخواستهاى داشت ؟ پاسخ : 1 از همگان خواست تا به امامت دوازده امام اعتراف کنند.
2 از همگان خواست تا به امام على (ع ) بیعت کنند.
3 از همگان خواست تا از فرمان على (ع ) سرپیچى نکنند که فرمود:
معاشرالناس ! انى ادعها امامه ، و وراثه فى عقبى الى یوم القیامه ، و قد
بلغت ماامرت بتبلیغه ، حجه على کل حاضر و غائب ، و على کل احد ممن شهد
اولم یشهد، ولد اولم یولد فلیبلغ الحاضر الغائب ، و الوالد الولد الى یوم
القیامه .
امامت على و فرزندان او را تا روز قیامت در میان شما باقى مى گذارم و من
به آنچه نسبت به ابلاغ ولایت ماءمور بودم به شما رساندم که بر هر انسان
حاضر و غائبى ، و بر هر شاهد و غیر شاهدى ، و بر هر کس که تا کنون متولد
شده یا نشده حجت تمام شده است . پس باید حاضران به غائبان ، و پدران به
فرزندان تا روز قیامت مسئله امامت على و فرزندانش را بازگو نمایند. سئوال 36: مسئولیت عظیم حاضران غدیر از زبان پیامبر (ص ) چه بود؟ پاسخ : پیامبر اسلام (ص ) مسئولیت بزرگ حاضران غدیر را اینگونه مطرح فرمود:
1 پس از بیعت وفادار بمانند.
2 با دوستان امام على (ع ) دوست و با دشمنانش دشمن باشد.
3 حادثه روز غدیر را به آنان که حضور نداشتند ابلاغ کنند.
4 حادثه روز غدیر را زبان به زبان ، به نسل هاى آینده منتقل کنند. سئوال 37: پیامبر (ص ) در روز غدیر به چه کسانى هشدار داد؟ پاسخ : رسول خدا(ص ) به همه مسلمانان حاضر در روز غدیر هشدار داد که
مبادا تسلیم قدرت طلبان شوند و حماسه غدیر را فراموش کنند و فرمود:
معاشرالناس ! انه سیکون من بعدى ائمه یدعون الى النار و یوم القیمة لا
ینصرون .
معاشرالناس ! ان الله تعالى و انا بریئان منهم
معاشرالناس ! انهم و انصارهم و اشیاعهم ، و اتباعهم ، فى الدرک الاسفل من
النار، و لبس مثوى المتکبرین ، الاانهم اصحاب الصحیفه ، فلینظر احدکم فى
الصحیفه !! فذهب على الناس الاشر ذمه منهم امر الصحیفة .
از من رهبران فاسدى خواهند آمد که مردم را بسوى آتش جهنم مى کشانند. و در
روز قیامت یاورى نخواهند داشت ، اى مردم ! همانا خدا، و من از آنان
بیزاریم اى جمعیت انسانها!همانا آن رهبران فاسد و اطرافیان و پیروان و
یارانشان در پائین ترین جایگاه آتش قرار دارند، و چه بد جایگاهى براى
متکبران است .
آگاه باشید: آنان پدید آورندگان طومارى (صحیفه و نامه اى در مخالفان امامت
على (ع ) مى باشند. پس بر همه شما لازم است که در آن طومار ننگین بنگرید،
اکثر مردم جز اندکى از صحیفه غفلت کردند و همه را از مخالفت کردن و
سرپیچى از فرمان امام على (ع ) هشدار داد. سئوال 38: چه کسانى را پیامبر (ص ) در روز غدیر لعنت کرد؟ پاسخ : پیامبر اسلام (ص ) به افراد زیر در روز غدیر لعنت کرد:
1 کسانى که امامت امام على (ع ) را انکار کنند.
2 کسانى که امامت امام على (ع ) را غصب کنند.
((و العن من انکره ، واغضب على من جحد حقه . )) سئوال 39: چرا امام امت اسلامى را خدا باید تعیین کند؟ شرایط و ویژگیهایى دارد که شناخت انسان کامل ، و شناسائى آن ویژگیها،
براى انسانها ممکن نیست . انسان موجودى است ناشناخته ، و کشف راز درون
انسانها براى مردم امکان ندارد، حال که انسانها در انتخاب و شناخت رهبر
کامل عاجزند باید خداوند خالق بشر به کمک انسانها آمده و رهبران کامل را
معرفى فرماید که :
((الله اعلم حیث یجعل رسالته . ))
(خدا آگاه تر است که رسالت خود را در کجا قرار دهد.)از این رو
امام على (ع ) را خداوند برگزید و در روز غدیر به بیعت همگانى با آن حضرت ، فرمان داد. سئوال 40: اگر امام را خدا انتخاب مى کند، پس بیعت مردم چه نقشى دارد؟ هدایت مى کند همانگونه که خوبیها و بدیها را معرفى کرد و راه سعادت و
شقاوت را نشان داد. امام حق را نیز معرفى مى کند. اما انسانها در انتخاب
رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب کنند و به سعادت برسند و یا
مخالفت کنند و گمراه شوند. آنگونه که در دیگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار
و گروه دیگر منحرف گشتند.
پس از حادثه غدیر نیز گروهى امامت امام على (ع ) را انکار و غصب کردند و
گروهى بر ولایت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شکنجه ها را به
جان خریدند. پس اعلام وحى تضادى با اختیار انسان ندارد. سئوال 41: بیعت مردم چه ره آوردهایى دارد؟ پاسخ : چون امام و رهبر جامعه باید در میان مردم زندگى کند، امر و نهى
داشته باشد به خوبیها فرمان دهد، و مردم را براى پاکسازى و تصفیه دلها و
جامعه از پلیدیها بسیج کند، باید مردم او را قبول داشته و با او بیعت کنند
تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.
اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعایت
نکنند یا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمین مى ماند
و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت . سئوال 42: آیا تنها در روز غدیر ولایت امیرالمؤ منین (ع ) اعلام شد؟ لام ولایت امام على (ع ) پیش از غدیر بارها و بارها توسط پیامبر اسلام
(ص ) مطرح گردید. بریده بن خضیب اسلمى مى گوید: روزى رسول خدا(ص ) به
جمعى و به من امر فرمود ((ما هفت نفر بودیم از جمله ابوبکر، عمر، طلحه و
زبیر ))که : ((سلمو على على با مره المؤ منین . )) ((به على سلام کنید ))
ما به او به لفظ یا امیرالمؤ منین ، سلام کردیم ، با آنکه رسول الله زنده و
در کنار ما بود. رسول خدا(ص ) بارها از امامت امام على (ع ) و یازده
فرزند او، و امامان معصوم (ع ) سخن گفت ، در روز غدیر براى امامت امام على
(ع ) و دیگر امامان معصوم (ع ) بیعت گرفته شد که فرمود:
فامرت ان اخذ البیعه منکم و الصفقه لکم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى
على امیرالمؤ منین ، و الاوصیاء من بعده الذین هم منى و منه امامه فیهم
المهدى الى یوم یلقى الله الذى یقدر و یقضى .
پس از طرف خداى عزیز و بزرگ ماءمورم که براى على امیرالمؤ منین (ع ) از
شما بیعت بگیرم ، و براى امامان پس از او نیز بیعت کنید. امامانى که همگان
از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عج ) است تا روز قیامت که به
حق قضاوت خواهند شد. سئوال 43: اگر در گذشته ولایت امامان معصوم (ع ) اعلام و ابلاغ شد، پس در روزغدیر واقعیتى شکل گرفت ؟ پاسخ : در روز غدیر همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(ص ) با امام على
(ع ) بیعت کردند. و همه به امامت دیگر امامان معصوم (ع ) تا حضرت قائم
(عجل الله ) اعتراف و اقرار کردند. و امامت آنان را تا رجعت و قیامت
پذیرفتند. سئوال 44: با بیعت عمومى مردم کدام اصل ازاصول آزادى و دموکراسى ثابت مى گردد؟ پاسخ : اصل شرکت مردم در سرنوشت خویش اصل آزادى مردم در حکومت اسلامى
حادثه غدیر زیباترین جلوه آزادى در حکومت اسلامى است با اینکه امام حق را خدا برگزید، و پیامبر خدا (ص ) او را معرفى فرمود.
حق بیعت به مردم داده شده است . سئوال 45: آیا در روز غدیر تنها روز بیعت با امیرالمؤ منین (ع ) است ؟ پاسخ : خیر بلکه روز غدیر روز بیعت با دوازده امام معصوم (ع ) است .
روز غدیر اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شیعیان است .
امیرالمؤ منین و یازده امام دیگر از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(ص )
فرمود: معاشرالناس ! فبایعوا الله و با یعونى و با یعوا علیا امیرالمؤ
منین ، والحسن والحسین والائمه منهم فى الدنیا والاخره کلمه طیبه باقیه
یهلک الله من غدر و یرحم من و فى . فمن نکث فانما یتکث على نفسه و من اوفى
بما عاهد علیه الله فسیوتیه اجرا عظیما
اى جمعیت انسانها: پرهیزگار باشید، و بیعت کنید با على امیر مؤ منان ، و
حسن و حسین و امامان پس از آنان ، که کلمه طیبه جاودانه هستند، خدا نیرنگ
باز را هلاک مى کند، و رحمت خدا را مى نگرد کسى که وفاى به عهد کند و کسى
که پیمان شکند، پس بر زیان خود عمل کرده است . سئوال 46: اگر امامت نباشد چرا رسالت پیامبر ناقص است ؟ پاسخ : هر چیزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نیازمند است .1 اصل علل پیدایش 2 و اصل علل پایدارى و حفاظت .
اصل اختراعى را به ثبت برساند و برود، و دیگر کسى آن اختراع را مطرح نکند
به تولید انبوه نرساند، آن را حفظ نکند، چون اصل تداوم و پایدارى با اصل
پیدایش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، از یاد مى رود، نابود
مى شود. در حفظ و نگهدارى یک ساختمان یک کتاب ، یک طرح اقتصادى ، نیز این
واقعیت جارى است .
در مسائل فکرى و عقیدتى نیز به دو اصل نیازمندیم : 1 اصل پیدایش ((علت
محدثه )) و پدید آورنده . 2 و اصل پایدارى و حفاظت ((علت مبقیه )) و
نگهدارنده
مکتب را معرفى کند، و ملت و دولت را با انواع زحمت ها و تلاش ها پدید
آورد، و پس از دورانى از دنیا برود و علت پایدارى و حفاظتى نباشد که راه و
رسم او را تداوم دهد، و مکتب او را از انواع تحریف و دگرگونى برهاند. ره
آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندک زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند.
پس رسالت بدون ولایت و امامت نا تمام است . سئوال 47: چرا مخالفان ولایت در روز غدیر به آخر خط و به بن بست رسیدند؟ خالفان سیاسى که با یکدگر پیمان سیاسى ، نظامى بستند معتقد بودند که :
تا پیامبر (ص ) زنده است آنها نمى توانند به اهداف سیاسى خود برسند. پس
تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پیامبر نگهداشتند تا رسول
خدا(ص ) بر منبر مدینه یا در کوچه و خیابان ، یا در اجتماعات معمولى ، از
امامت امام على (ع ) و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان
هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.
روز غدیر خم بدنبال سالها تذکر و رهنمود، از نظر کاربردى وارد نهایى ترین
مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظیم براى امام على (ع ) بیعت گرفت .
زیرا احادیث و روایات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست فراموشى
سپرد، اما بیعت 120 هزار زن و مرد حاجیان از حرم بازگشته را چگونه مى شود
بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاک کرد؟ از ذهن ها و
دلها شست ؟ اینجا بود که چاره اى جز حرکت نظامى و رسوائى خود ندیدند. سئوال 48: اول کسى که آشکارا مخالفت کرد چه کسى بود؟ پاسخ : شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. که با تحریک دیگر مخالفان جرئت کرد تا آشکارا مخالفت کند و با رسول خدا به مجادله پردازد. سئوال 49: چه افرادى پس از بیعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟ پاسخ : آنانکه نقشه ترور پیامبر را ریختند. آنانکه پس از 75 روز به
خانه امام على (ع ) هجوم آوردند. آنانکه امامت را از اهل بیت (ع ) غصب
کردند. سئوال 50: چرا پس از غدیر، عذرى براى کسى باقى نماند؟ پاسخ : زیرا هم ابلاغ فرشته بود هم اعلام رسول خدا.
انتخاب الهى بود و هم بیعت آشکارى پیامبر (ص ) با على (ع ) و سرانجام بیعت
عمومى مسلمانان با امامان معصوم (ع ) از امام على (ع ) تا حضرت مهدى (ع
).
زبانى و بیعت علمى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پیامبر اسلام (ص )
آیا دیگر عذرى براى انکار غدیر باقى خواهد ماند؟ هرگز!! که حضرت زهرا (س )
بارها این حقیقت را مطرح مى کرد که فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدیر
خم من حجه و لا عذر. (خداوند بزرگ پس از حادثه غدیر خم ((که ولایت على (ع )
اعلام گردید) براى هیچکس عذر و بهانه اى باقى نگذاشته است )) سئوال 51: اولین مخالف غدیر که عذاب شد به پیامبر چه گفت ؟ : حارث بن نعمان فهرى پس از مخالفت آشکار خطاب به رسول خدا(ص ) گفت :
(اى محمد! ما را به خدا خواندى پذیرفتم ، نبوت خود را مطرح کردى ، لااله
الاالله و محمد رسول الله گفتیم ، ما را به اسلام دعوت کردى اجابت کردیم ،
گفتى ، نماز در پنج وقت بخوانید خواندیم ، به زکات و روزه و حج و جهاد
سفارش کردى اطاعت کردیم ، حال پسر عموى خود را امیر ما ساختى که نمى دانیم
این حکم از طرف خداست یا با اراده شخصى شما پیدا شده است ؟)رسول خدا(ص )
پاسخ داد سوگند به خدا که جز او پروردگارى نیست ، این دستور از طرف اوست . سئوال 52: اولین مخاف غدیر چگونه عذاب شد؟ سخ : حارث بن نعمان فهرى خود تقاضاى عذاب کرد و آنقدر مغرور بود که مى
پنداشت که قدرتى وجود ندارد تا او را کیفر دهد. وقتى رسول خدا(ص ) به او
فرمود اعلام ولایت امیرالمؤ منین (ع ) و فرمان بیعت عمومى به دستور خدا
انجام گرفت و من وظیفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتیم .
نعمان پس از شنیدن این جواب ، خشمناک شده سر به آسمان بلند کرد و گفت :
(خدایا اگر آنچه را که محمد درباره على مى گوید از طرف تو است ، و به امر
توست ، سنگى از آسمانى بر من فرود آید و مرا عذاب کند) هنوز سخنان حارث بن
نعمان به پایان نرسیده بود که از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به
هلاکت رساند که آیات 1 و 2 سوره معراج نازل شد. سئوال 53: کدام آیه قرآن به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟ پاسخ : آیه 1 و 2 سوره معارج
سئل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع . سئوال 54: فاطمه زهرا(ع ) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟ پاسخ : حضرت زهرا(س ) نگاهى معنادار به امام على (ع ) نمود و فرمود:
اتظن یا الحسن ان هذا الرجل وحده ؟! والله ما هو الا طلیعه قوم لا یلبئون
ان یکشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه .
(اى ابوالحسن ! آیا گمان مى کنى در مى کنى در مخالفت با غدیر، این مرد
تنهاست ؟ سوگند به خدا او پیشگام قومى است که هنوز نقاب از چهره هایشان
فرو نیافتاده است و آنگاه که فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشکار خواهد
ساخت )
على (ع ) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پیامبر را انجام مى دهم و به خدا توکل مى کنم که بهترین یارى دهنده است . سئوال 55: چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟ پاسخ : 1- آیه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى
2 آیه 67 مائده به کل مخالفان ارتباط دارد که فرمود: و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدى القوم الکافرین .
(خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى کند همانا خدا مردم کافر را هدایت نخواهد کرد.) سئوال 56: مخالفان غدیر چه توطئه هاى را طراحى کردند؟ پاسخ : توطئه هاى فراوانى را طرح کردند که مهمترین آنها به شرح زیر است :
1 مخالفت آشکار
2 طرح ترور رسول خدا(ص ) در جاده هاى کوهستانى بین راه مدینه
3 پیمان سیاسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت
4 نوشتن طومار دروغین و نفرین شده سئوال 57: اولین برخورد مسلحانه پس از غدیر چگونه شکست خورد؟ ن ولایت امیرالمؤ منین (ع ) که فکر مى کردند در بن بست کاملى قرار که
تصمیم نهایى را گرفتند، و آن ترور پیامبر (ص ) بود که بگونه اى طبیعى با
رم دادن شتر آن حضرت در ((عقبه )) که راه کوهستانى ، و دره هاى عمیق داشت
به اهداف خود برسند، با یکدیگر گفتند: بر سر راه کوهستانى ((عقبه )) کمین
کرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى که صداهاى وحشتناک تولید کند، شتر
پیامبر (ص ) را رم مى دهیم تا سقوط کند و در آن دره هاى عمیق فرو غلطد،
آنگاه از تاریکى شب بهره جسته فرار مى کنیم ، و فردا همه جا مى گوئیم که
مرگ پیامبر یک حادثه طبیعى بود.
اب رفتند و بر سر راه کمین کرده و منتظر رسیدن شتر پیامبر (ص ) و همراهان
شدند. رسول گرامى اسلام به وسیله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى یافت ، چون
به عقبه نزدیک شدند، به حذیفه بن یمان ، و عمار یاسر فرمود تا یکى عنان
شتر را در دست گیرد، و دیگرى شتر را هدایت کند.
منافقان کمین کرده ، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون
سعى کردند، شتر را رم دهند که به امر خدا هیچ تزلزلى در حرکت شتر پدید
نیامد، و ترور نافرجام ماند.
ترور پیامبر (ص ) این فرصت طلایى را نمى توانستند از دست بدهند که با
شمشیرهاى برهنه ، خود به پیامبر (ص ) حمله کردند، ولى با مقاومت بى نظیر
عمار یاسر و حذیفه روبرو شدند.اگر اندکى درنگ مى کردند دیگر یاران پیامبر
(ص ) که پیوسته و آهسته در یک کاروان بزرگ در حرکت بودند سر مى رسیدند و
کار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار کردند.
حذیفه گفت یا رسول الله آنها چه کسانى بودند؟پیامبر فرمود نگاه کن : در آن
هنگام برقى جهید و چهره آنان آشکار دیده شد که حذیفه با شگفتى آنها را
شناسایى کرد.
ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندرکاران ، اولین زنگ خطر در امت اسلامى
به صدا در آمد که مخالفان به آخر خط رسیدند، و از هیچگونه اقدامى دست
بردار نیستند، که اندوهى بر دل یاران پیامبر (ص ) نشست ، و با نگرانى و با
مراقبت شدیدترى در حفظ جان رسول خدامى کوشیدند. همه مى دانستند چه
اختلافاتى پدید خواهد آمد.
و به روشنى ، حوادث تلخ آینده را مى نگریستند. که نگرانیها و گریه هاى
رسول خدا در آستانه رحلت ، براى تنهاى على (ع ) و اهل بیت گرامى او بر
همین اساس شکل مى گرفت . سئوال 58: تشکل هاى سیاسى پس از غدیر چه اهدافى داشتند؟ سخ : پس از بیعت عمومى مسلمانان با على (ع ) و نگرانى سخت مخالفان ،
هر لحظه احتمال مى رفت که از غدیر خم تا مدینه ، در آن راه طولانى تشکل
هاى شیطانى شکل گیرد، و دست به یک سلسله حرکات مذبوحانه بزنند که براى
جهان اسلام ، و وحدت امت اسلامى ناخوشایند باشد.از این رو پیامبر (ص )
دستور داد تا منادى اعلام کند که : ((در طول راه به امر رسول خدا تا رسیدن
به شهر مدینه ، دو نفر یا سه نفر حق ندارند گردهم آمده و در گوش یکدیگر
زمزمه کنند. ))
با این فرمان تشکیل هاى شیطانى ضربه خورد، و اجتماعات توطئه آمیز لغو
گردید، مخالفان دیگر نتوانستند در طول راه نقشه اى را سامان دهند یا طرح
خطر ناکى را تحقق بخشند. سئوال 59: اولین طومار ننگین را چگونه و براى چه نوشتند؟ فکر تهیه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولایت على (ع ) اعلام
دارند، و بگویند که مخالفت ما سازمان یافته و مستحکم است . از این رو در
خانه ابابکر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان ، عهدنامه اى با خط سعیدبن
عاص نوشتند که با بررسى امضاء تایید کنندگان این طومار، عمق کینه توزى
قریش و مخالفان على (ع ) به اثبات مى رسد که نام : ابوسفیان ، و فرزند ابى
جهل ، و صفوان بن امیه در راس همه امضاها به چشم مى خورد. یعنى سردمداران
شرک و کفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشید ولایت را
انکار کنند. سئوال 60: پیامبر (ص ) کدام آیه از قرآن را در افشاى طومار ننگین قرائتکردند؟ پاسخ : پیامبر (ص ) پس از مشاهده ابو عبیده جراح چون آگاهى به توطئه
پنهانى آنان داشت آیه 79 سوره بقره را تلاوت فرمود: فویل للذین یکتبون
الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذا من عندالله
(واى بر کسانى که کتاب را با دستان خود مى نویسند و آن را براى اینکه به بهاى اندک بفروشد به خدا نسبت مى دهند) سئوال 61: اولین آیات مربوط به روز غدیر کدام است ؟ پاسخ : اولین آیه اى که بر رسول خدا(ص ) نسبت به حادثه عظیم غدیر نازل
شد آیه 67 سوره مائده است که فرود: یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من
ربک .
(اى پیامبر! آنچه بر تو نازل شد ((نسبت به ولایت على (ع ) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ کن )